Кока-Кола - историята на една митична напитка
Кока-Кола е част от историята на всеки, тя е синоним на успех, на класа, дори на щастие и празник навсякъде на Земята. Тя е и невероятен разказ за покоряването на света.
Историята на Кока-кола започва в Джорджия през 1886 година с фармацевта Джон Стит Пембертън. Един следобед, докато разбърквал някаква течност с карамелен цвят, той получил напитка, която побързал да занесе в близката аптека. Там сместа била разредена с газирана вода и предложена на клиентите за дегустация. Всички единодушно открили нещо ново и хубаво в нея.
Малко след това аптеката пуснала напитката в продажба на цена от пет цента за чаша. Франк Робинсън, счетоводителят на Пембертън, я кръстил Кока-Кола и надписал името й собственоръчно с грижлив почерк. Именно това изписване е запазено и днес в логото на напитката. През първата година Пембертън продавал едва по девет чаши Кока-Кола на ден. Един век по-късно компанията Кока-Кола произвеждала повече от 35 милиарда литра от нея. За нещастие Пембертън починал през 1888 година без да може да стане свидетел на успеха на напитката, която създал. В следващите три години (1888-1891) след смъртта му, предприятието му било купено от един бизнесмен от Атланта, Ейза Григс Кандлер, за почти 2300 долара. Кандлер се превърнал в първия президент на Кока-Кола и в първия, приложил стратегия за фирмата и марката.
С вроденото си чувство за бизнес Ейза Кандлер превръща тази проста инициатива в истинско предприятие. Тръгвайки от принципа, че жаждата е универсална, той намира интелигентните и иновативни методи, с които да накара хората да опознаят новата освежаваща напитка. Кандлер раздава безплатни ваучери, за да даде възможност да се вкуси Кока-Кола и снабдява повечето аптеки с часовници, флакони, календари и везни, върху които фигурира името на марката Кока-Кола. Този начин на промотиране скоро дава своите резултати. След 1885 година Кандлер отваря заводи в Чикаго, Далас и Лос Анджелис. Неизбежно популярността на безалкохолното налага изискването да се търсят новини начини на консумиране.
През 1894 един бизнесмен от Мисисипи, Джоузеф Биденхарм, става първият, който сипва Кока-Кола в бутилка. Той изпраща 12 от бутилките на Кандлер, който обаче не проявил никакъв ентусиазъм. Въпреки че бил блестящ в находчивостта си, Кандлер не разбрал на момента, че Кока-Кола ще спечели от бутилките. Той не го оценил и пет години по-късно, през 1899 година, когато двама адвокати, Бенжамин Ф. Томас и Джозеф Б. Уайтхед, купуват от него символично, срещу един долар, правото да бутилират и да продават прочутата напитка.
Е тъй като имитацията често е добър начин за успех, компанията Кока-Кола решила да се противопостави твърдо на всяко копие, което се възползвало от нейната популярност. Продуктът и марката били превъзходни, трябвало е да бъдат защитени и двете. Затова и рекламата им била съсредоточена върху уникалността на Кока-Кола, призовавайки купувачите да държат на оригинала и да не приемат никакъв фалшификат.
Компанията решава и да създаде бутилка, чиято форма е единствена и която ще е гаранция за потребителите, че купуват истинска Кока-Кола. Рут Глас Къмпани, намираща се в Индиана, била избрана, за да проектира бутилка, която може да се разпознае и на тъмно.
През 1916 година започва производството на прочутата бутика на Кока-Кола. Тя, която остава истинският подпис на напитката и до днес, била избрана заради атрактивния си вид и оригинален дизайн, както и заради това, че може да бъде разпозната лесно и бързо. В началото на 20 век компанията Кока-Кола започва да се разраства бързо: в Канада, в Куба, в Порто Рико, във Франция… В други страни и други американски територии.
През 1900 година съществували само двама производители на бутилките на Кока-Кола, през 1920 били вече хиляда.
Човекът, който е оставил голяма следа в историята на компанията Кока-Кола без съмнение е Робърт Удръф. През 1923 година, четири години след като баща му Ърнест купува предприятието от Ейза Кандлер, Удръф става негов президент. Той прекарва 60 години начело на компанията и прави напитката известна в целия свят. Удръф е истински гений на маркетинга. Той вижда възможности за разрастване навсякъде. Именно той започва експанзията на Кока-Кола в чужбина. През 1928 година, докато придружава американската делегация на Олимпийските игри в Амстердам, Удръф използва да въведе Кока-Кола за първи път в света на Игрите. Той дава тласък на разработването и разпространението на пакета от 6 бутилки, на хладилните витрини и на много други иновации, които позволяват на консуматорите да пият лесно Кока-Кола вкъщи и навън. Този нов подход допринася Кока-Кола да се превърне не само в огромен търговски успех, но и в съществена част от живота на хората.
През 1941 година обаче Америка влиза във Втората световна война. Хиляди мъже и жени са изпратени в чужбина. Страната, а също и Кока-Кола, се сплотяват зад тях. Удръф нарежда всеки човек в униформа да получава бутилка Кока-Кола за 5 цента където и да се намира по света и колкото и да струва това на компанията.
През 1943 година генерал Айзенхауер изпраща спешно искане до Кока-Кола да осигури нужните материали за изграждането на 10 бутилиращи заводи. По време на войната много били тези, които опитали напитката за първи път. Когато мирът се възцарил отново, Кока-Кола разполагала със солидна база, за да развие дейността си навсякъде по света. Мечтата на Удръф Кока-Кола да е винаги на една ръка разстояние се превръща в реалност.
От средата на 40-те години до 60-те години на 20 век броят на страните, които бутилират Кока-Кола се удвоява. Следвоенна Америка се къпе в оптимизъм и просперитет, а Кока-Кола намира мястото си в този безгрижен живот на американците. Рекламните кампании, показващи щастливи двойки в киното или майки на сияещи семейства на волана на жълт кабриолет, отразявали прекрасно духа на времето и са оставили следите си в усещането за уникалната напитка до днес.
А какво съдържа великата напитка и до днес остава тайна. Това знаят само някои от най-висшите служители на компанията, оригиналното копие на рецепта се пази в трезор
на Сън Тръст Банк в Атланта. Версиите за предполагаемото съдържание на напитката разчитат в името Кока-Кола листа от кока и плодове от кола, използвани за ароматизатор. Основните съставки са вода и захар. Други предполагаеми компоненти са карамелът, кофеинът, фосфорната киселина, сок или масло от зелен лимон и ванилия.
Отличителният вкус идва най-вече от смесването на захар и масла от портокал, лимон и ванилия.